آدرس: سعادت آباد، چهار راه سرو، خیابان ریاضی بخشایش، کوچه زند وکیلی غربی، پلاک 130 – واحد 11

بسیاری از دانشجویان در سرتاسر جهان به تحصیل رایگان در آلمان تمایل دارند. شما نیز می‌توانید با اطلاع از شرایط تحصیل رایگان در این کشور تحصیل کنید. در بین کشورهای اروپایی برای تحصیل، کشور آلمان گزینه بسیار مناسبی برای دانشجویان به شمار می‌رود. موسسه‌های آموزشی آلمان از سطح بالای کیفیت آموزشی برخوردار هستند، در نتیجه بسیاری از دانشجویان از سایر کشورها در حال تحصیل در این کشور هستند.

تحصیل رایگان در آلمان

تمامی دانشگاه‌های دولتی آلمان شرایط تحصیل رایگان را در اختیار همه دانشجویان قرار می‌دهند. این مطلب یک فرصت منحصر به فرد برای همه دانشجویان بین‌المللی که تمایل به تحصیل در آلمان دارند، محسوب می‌شود. با وجود این که دانشگاه‌های دولتی رایگان هستند، جهت درخواست برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی، به پرداخت شهریه نیاز می‌باشد.

مسئله دیگر به تفاوت بین برنامه‌های تحصیلی متوالی (Consecutive) و غیر متوالی (Non-consecutive) مربوط می‌شود. (رشته‌های متوالی با رشته تحصیلی فرد در مقطع کارشناسی مرتبط هستند). دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی، به تحصیل در برنامه‌های متوالی پرداخته و بیشتر این برنامه‌ها رایگان هستند.

چرا تحصیل در برخی از موسسه‌های آلمان رایگان است؟

هدف دانشگاه‌ها و کالج‌های آلمانی از آموزش رایگان، ارائه شرایط آموزشی مقرون به صرفه و افزایش قابلیت اشتغال دانشجویان می‌باشد. دانشجویان بین‌المللی نیازی به پرداخت شهریه در بسیاری از دانشگاه دولتی در آلمان نخواهند داشت.

تحصیل برای چه افرادی در آلمان رایگان می‌باشد؟

هر دانشجو صرف نظر از ملیت خود می‌تواند در آلمان به رایگان تحصیل کند. در بیشتر موسسه‌های دولتی آلمان به پرداخت شهریه نیازی نمی‌باشد. به جای پرداخت شهریه، دانشجویان بایستی پیش از شروع هر ترم هزینه اجباری حدود 300 یورو برای هر ترم را جهت پوشش هزینه‌های ادرای و همچنین بلیط قطار برای سفر در سراسر کشور را بپردازند.

اگرچه در ایالت بادن-وورتمبرگ از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در دانشگاه‌های دولتی 3000 یورو دریافت می‌شود. البته این مبلغ در مقایسه با آمریکا (26290 دلار آمریکا) یا انگلستان (از 10000 تا 38000 پوند یا بیشتر برای رشته‌های پزشکی) رقم نسبتا پایینی محسوب می‌شود؛ ولی دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به صورت رایگان در دیگر ایالت‌ها تحصیل کنند. همچنین دانشجویان می‌توانند از بورس‌های مختلف ارائه شده توسط دانشگاه‌ها (عمدتا موسسه‌های دولتی) بهره‌مند شوند. این موسسه‌ها دارای برنامه‌های مناسبی برای افراد خارجی هستند که به دنبال حمایت مالی برای تحصیل در آلمان هستند.

نحوه تحصیل رایگان در آلمان

در ابتدا بایستی اطلاع حاصل کنید که آیا مدرک تحصیلی شما توسط دانشگاه مورد نظر در آلمان پذیرفته می‌باشد یا خیر. پیش از تحصیل در آلمان، شما به Hochschulzugangsberechtigung (HZB) به معنی صلاحیت یا مدرک ورود به تحصیلات عالی نیاز دارید. علاوه‌براین، بایستی برنامه تحصیلی و دانشگاهی که با نمرات و اولویت‌های شما مطابقت داشته باشد را پیدا کنید. حتما باید شرایط مورد نیاز در ارتباط با مهارت‌های زبانی مورد نیاز را ارزیابی کنید. به طور کلی، نیاز دارید که مدرک مبنی بر تسلط بر مهارت زبان آلمانی در سطح B2 را برای درخواست در برنامه تحصیلی که بخشی از آن به زبان آلمانی تدریس می‌شود و سطح پایه B1 را برای برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه دهید. علاوه‌براین، باید نمرات خود در آزمون‌هایی مانند GRE، GMAT، IELTS، TOEFL و دیگر آزمون‌ها را نیز به همراه نمرات تحصیلی و مدارک مرتبط دیگر ارسال کنید.

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

شرایط تحصیل رایگان در آلمان عبارتند از:

تحصیل رایگان در مقاطع مختلف در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی امکان‌پذیر است. در این بخش، اطلاعات مورد نیاز در مورد تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در آلمان

آلمان سومین مقصد محبوب جهت تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود. مدارک تحصیلی کسب شده در آلمان از اعتبار زیادی در سراسر جهان برخوردار هستند. کشور آلمان دارای میراث علمی غنی می‌باشد و یکی از کشورهای پیشرو در زمینه فناوری و نوآوری به شمار می‌رود.

در ارتباط با شرایط تحصیل کارشناسی رایگان در آلمان بایستی توجه شود که در حال حاضر تحصیل در مقطع کارشناسی برای همه افراد در دانشگاه‌های دولتی رایگان می‌باشد. البته یافتن برنامه تحصیلی رایگان به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های دولتی آسان نمی‌باشد. بیشتر دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان به زبان آلمانی تدریس می‌شوند. بر اساس پایگاه داده DAAD، 98 برنامه تحصیلی کارشناسی در آلمان وجود درد که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند (از جمله 55 برنامه کارشناسی بدون نیاز به پرداخت شهریه). در سایت Study-in.de می‌توانید 196 برنامه کارشناسی را پیدا کنید که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برخی از این برنامه‌ها در دانشگاه‌های خصوصی ارائه می‌شوند که هزینه شهریه حدود 10000 تا 15000 یورو برای هر ترم دریافت می‌کنند. هزینه‌های زندگی بسته به محل زندگی و سبک زندگی بین 600 تا 850 یورو در ماه می‌باشد. دانشجویان بین‌المللی مجاز به کار برای 120 روز کامل و یا 240 نیم‌روز در سال هستند. در صورت کسب درآمد کمتر از 450 یورو در ماه، نیازی به پرداخت مالیات ندارید. همچنین می‌توانید به غیر از دانشگاه‌های برتر، در مورد موسسه‌های کوچک‌تر یا فنی حرفه‌ای که برنامه‌های کارشناسی را به زبان انگلیسی و بدون پرداخت شهریه ارائه می‌دهند، تحقیق کنید.

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

تکمیل دوره کارشناسی در دانشگاه‌های مورد تایید یا دانشگاه‌های موجود در لیست سایت ANABIN، شرط اصلی درخواست برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی آلمان می‌باشد. در ارتباط با شرایط تحصیل ارشد رایگان در آلمان، بایستی توجه شود افرادی که 50 درصد از نمره قبولی (یا بیش از 50 درصد) در مقطع کارشناسی کسب کرده باشند، واجد شرایط درخواست برای تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد و تحصیل در دانشگاه دولتی در آلمان می‌باشند. متقاضی می‌تواند زبان آلمانی را در سطح C1 در کشور زادگاه خود بیاموزد و به طور مستقیم برای تحصیل در دانشگاه در آلمان درخواست دهد. اما توصیه می‌شود که برای یادگیری زبان در آلمان برنامه‌ریزی کنید و در یک دوره زبان آلمانی در این کشور شرکت کنید.

تحصیل رایگان در مقطع دکترا در آلمان

کشور آلمان به عنوان یک مقصد شناخته شده در زمینه نوآوری و فناوری از شهرت جهانی برخوردار است. همچنین این کشور دارای اقتصاد قوی و استانداردهای بالای زندگی است و در مواردی مانند مهندسی و تولید نیز یک کشور پیشرو محسوب می‌شود. کشور آلمان علاوه بر ارائه استانداردهای بالای زندگی، با توجه به هزینه پایین تحصیل و فرصت‌های مالی فراوان، مقصد بسیار مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود. در مورد شرایط تحصیل دکتری رایگان در آلمان  بایستی ذکر شود که در مقطع دکترا معمولا شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌شود و بودجه دولتی در اختیار بیش از یک چهارم داوطلبان مقطع دکترا قرار می‌گیرد. اگرچه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در ایالت بادن-وورتمبرگ در سال 2017 ملزم به پرداخت شهریه شدند، دانشجویان دکترا از این امر مستثنی هستند؛ به این معنی که تحصیل در مقطع دکترا در طول مدت تحصیل (سه سال) برای همه دانشجویان در تمام دانشگاه‌های دولتی آلمان صرف نظر از ملیت رایگان باقی می‌ماند. برای مدت بیش از سه سال امکان دارد به پرداخت شهریه نیاز باشد.

یافتن برنامه تحصیلی مورد نظر در آلمان

در صورت تصمیم‌گیری برای تحصیل رایگان در آلمان، در ارتباط با دانشگاه‌هایی که برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را بدون دریافت شهریه ارائه می‌دهند، تحقیق کنید. بایستی توجه شود که دوره‌های تحصیلی رایگان در همه دانشگاه‌های آلمان ارائه نمی‌شوند. تحصیل رایگان تنها در دانشگاه‌های دولتی امکان‌پذیر است.

48 دانشگاه در آلمان به عنوان برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان به شمار می‌روند. همچنین در دانشگاه‌های آلمان بیش از 500 برنامه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می‌شوند. توصیه می‌شود که دانشجویان بین‌المللی دوره‌های تحصیلی ارائه شده به زبان انگلیسی را انتخاب کنند.

حتی اگر دانشجویان به مهارت خاصی در زبان آلمانی دست یافته باشند، پس از 12 تا 14 سال تحصیل به زبان انگلیسی یا زبان مادری، تحصیل به زبان آلمان دشوار می‌باشد.

بسیاری از افراد با این پرسش مواجه هستند که تحصیل در چه رشته‌هایی در آلمان رایگان می‌باشد. تحصیل در دوره‌های تحصیلی مختلفی در آلمان امکان‌پذیر است. دانشجویان از سرتاسر جهان می‌توانند برای تحصیل رایگان در مقطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا درخواست دهند. بین 15000 تا 20000 رشته تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی آلمان ارائه می‌شوند. برخی از این رشته‌ها شامل:

بورس تحصیلی در آلمان

حتی در صورت یافتن برنامه تحصیلی رایگان در آلمان، همچنان بایستی هزینه‌های مربوط به سکونت، رفت و آمد و دیگر هزینه‌های زندگی را تامین کنید. هزینه اقامت در شهرهای بزرگ مانند مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت می‌تواند بسیار زیاد باشد. در زمان انتخاب دانشگاه‌های رایگان آلمان بایستی نکات فوق را در نظر داشته باشید.

اخذ بورس تحصیلی، تنها روش پیش روی دانشجویان بین‌المللی است که به دنبال تحصیل رایگان در آلمان هستند. جهت تحصیل رایگان در آلمان می‌توان از سه روش زیر استفاده کرد:

بورس تحصیلی Deutschlandstipendium

بورس تحصیلی Deutschlandstipendium

بورس تحصیلی در واقع حاصل یک مشارکت عمومی-خصوصی است. در ارتباط با این بورس‌ها، یک نهاد خصوصی (هر نوع شرکت یا فرد) و دولت آلمان متعهد شده‌اند که به طور اشتراکی در یاری رساندن به دانشجوها سهیم باشند. انتخاب دانشجویان مورد نظر جهت اعطای بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان در اختیار مدیریت دانشگاه می‌باشد.

بورس تحصیلی DAAD

بورس تحصیلی DAAD

DAAD بزرگترین سازمان پشتیبانی آلمانی مرتبط با همکاری دانشگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. بورس‌های DAAD به هزاران دانشجوی بین‌المللی که به دنبال تحصیل رایگان در آلمان هستند، تعلق می‌گیرد. دانشجویانی که قصد تحصیل رایگان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در آلمان دارند، شانس بیشتری برای اخذ بورس DAAD خواهند داشت.

اراسموس +

اراسموس +

اراسموس+ یک طرح تبادل دانشجو در اروپا است که در جهت تحصیل رایگان در آلمان به دانشجویان کمک می‌کند. بایستی توجه شود که تمامی این بورس‌های تحصیلی در اختیاری اشخاصی قرار می‌گیرد که دارای سابقه درخشان و موفقیت‌آمیز در طول تحصیلات خود باشند. ایجاد یک سابقه تحصیلی برجسته و قابل توجه جهت مطابقت با شرایط مرتبط با بورس تحصیلی، قطعا به اخذ این نوع بورس کمک خواهد کرد.

تحصیل رایگان در آلمان بدون برخورداری از مهارت زبان آلمانی

تحصیل رایگان در آلمان بدون صحبت کردن به زبان آلمانی امکان‌پذیر می‌باشد. برای این منظور، بایستی یک برنامه تحصیلی را که به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود، در یک دانشگاه دولتی مدنظر قرار دهید. موسسه‌های آموزش عالی آلمان مجموعه‌ای از برنامه‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. حدود 2000 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی در 66 رشته تخصصی در 215 دانشگاه آلمان وجود دارند که در بیش از 154 شهر در این کشور ارائه می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید بدون برخورداری از هیچ مهارت زبان آلمانی در دانشگاه مورد نظر خود در آلمان تحصیل کنید.

عدم تسلط بر زبان آلمانی نبایستی مانعی بر سر راه دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل رایگان در آلمان باشد زیرا که تعداد زیادی از موسسه‌های آموزشی در آلمان دوره‌هایی رایگان به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. حدود 835 برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی در 58 موسسه آموزش عالی که در 1000 موسسه برتر رتبه‌بندی شده‌اند (شامل 726 برنامه کارشناسی ارشد و 109 برنامه کارشناسی) موجود می‌باشند. به همین دلیل، آلمان از لحاظ تعداد ارائه مدارک به زبان انگلیسی پس از هلند در رتبه دوم قرار دارد و مقصدی مناسب برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود.

بهترین دانشگاه‌ها در آلمان جهت تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی

بیش از 300 دانشگاه دولتی در آلمان، شرایط تحصیل رایگان را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند. بیش از هزار دوره و برنامه تحصیلی برای دانشجویان وجود دارند. برترین دانشگاه‌های رایگان آلمان شامل:

دانشگاه فنی براونشوایگ

دانشگاه فنی براونشوایگ در شمال آلمان قرار دارد و بزرگترین موسسه فنی محسوب می‌شود. در حقیقت این دانشگاه یکی از حوزه‌های تحقیقاتی مشهور در اروپا می‌باشد. دانشگاه براونشوایگ داری امکانات منحصر به فرد برای بیش از 18500 دانشجو است که حدود 3000 نفر از این افراد، دانشجویان بین‌المللی هستند. 84 برنامه تحصیلی مختلف در این دانشگاه ارائه می‌شود. دانشجویان از آسیا و اروپا بیشترین تعداد جمعیت دانشجویان بین‌المللی را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر دانشجویان از سراسر جهان در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

در دانشگاه براونشوایگ، دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط درخواست بورس در تمامی برنامه‌های تحصیلی هستند. همچنین بورس‌های تحصیلی جایگزینی برای کمک هزینه BafoG، وام‌های دانشجویی و اشتغال به صورت پاره‌وقت می‌باشند. بایستی توجه شود که حتی اگر شخص جزو دانشجویان ممتاز نباشد و دارای سوابق تحصیلی در سطح متوسطی باشد، امکان دارد واجد شرایط دریافت بورس تحصیلی از این دانشگاه باشد.

دانشگاه گوته فرانکفورت

این دانشگاه در سال 1914 تاسیس شده است. در حال حاضر، دانشگاه گوته فرانکفورت دارای 48000 دانشجو شامل 8000 دانشجوی بین‌المللی از 150 کشور می‌باشد و به عنوان سومین دانشگاه بزرگ آلمان شناخته می‌شود. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، دانشگاه گوته در سال 2019 در بین 100 تا 150 دانشگاه برتر قرار گرفته است. این دانشگاه هر ساله پذیرای حدود 100 دانشجوی بین‌المللی می‌باشد.

دانشگاه فنی آخن

دانشگاه فنی آخن بزرگترین دانشگاه فن‌آوری در آلمان و همچنین یکی از مشهورترین دانشگاه‌های اروپا به شمار می‌رود. حدود 47000 دانشجو شامل 12000 دانشجوی بین‌المللی در سال 2020 در دانشگاه آخن ثبت نام کرده‌اند. این دانشگاه یکی از موسسه‌های پژوهشی برتر در اروپا با 260 موسسه در 9 دانشکده می‌باشد. 45884 دانشجو در 154 دوره تحصیلی در بیش از 120 کشور طی سال‌های 2019-2020 در این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند. 260 موسسه در دانشگاه آخن وجود دارند که از بین آن‌ها، 16 موسسه ارائه‌دهنده دوره‌های خصوصی هستند. این دوره‌ها شامل برنامه‌های تحصیلی مقطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ در سال 1868 تاسیس شده و پردیس‌هایی در گارشینگ، فرایزینگ، هایلبرون، اشتراوبینگ و سنگاپور اداره می‌کند. این دانشگاه همچنین یکی از دانشگاه‌های برتر اروپا محسوب می‌شود. دانشگاه فنی مونیخ دارای 15 دانشکده است و ارائه‌دهنده 178 دوره تحصیلی می‌باشد که بسیاری از این دوره‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه مونستر

این دانشگاه در شهر مونستر قرار دارد. بیش از 120 برنامه تحصیلی در این دانشگاه ارائه شده و به همین دلیل، دانشگاه مونستر پنجمین موسسه بزرگ در آلمان محسوب می‌شود. این دانشگاه دارای 3500 دانشجوی بین‌المللی در مقطع کارشناسی و دکترا از 130 کشور جهان است. دانشجویان این دانشگاه شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند ولی بایستی برای برخورداری از مزایای مربوطه، هزینه ویژه ترم را بپردازند.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

این دانشگاه در سال 1472 تاسیس شده  و ششمین دانشگاه قدیمی آلمان به شمار می‌رود. در واقع، افراد از 130 کشور جهت تحصیل، آموزش و پژوهش در این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند. دوره‌های تحصیلی مختلفی در این دانشگاه ارائه می‌شوند. شما می‌توانید به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در این دانشگاه جهت تحصیل درخواست دهید. فرصت‌های مختلف مربوط به کمک مالی و بورس تحصیلی در آلمان و ایالت بایرن به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. همچنین اتحادیه دانشجویی مونیخ نیز از دانشجویان در این جهت حمایت می‌کند.

دانشگاه رور بوخوم

دانشگاه پژوهشی دولتی رور بوخوم در شهر بوخوم آلمان قرار دارد. این دانشگاه در سال 1962 به عنوان یک دانشگاه دولتی جدید در آلمان پس از جنگ جهانی دوم ساخته شد. تعداد 42600 دانشجو از 130 کشور در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

دانشگاه کلن

دانشگاه کلن در سال 1798 تاسیس شد و بیش از 48000 دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. برنامه‌های تحصیلی مختلفی شامل دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و ام بی ای در این دانشگاه ارائه می‌شوند.

دانشگاه هامبورگ

بیش از 170 برنامه تحصیلی شامل برنامه‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه ارائه می‌شوند. در حال حاضر، تمامی این برنامه‌ها به زبان انگلیسی و آلمانی قابل ارائه هستند. همچنین شما می‌توانید در دوره‌های مختلفی به زبان انگلیسی تحصیل کنید. برخی از این دوره‌ها شامل:

دانشگاه فردریش الکساندر

شهرهای ارلانگن و نورمبرگ در اروپا قرار دارند. دانشگاه فردریش الکساندر در هر دوی این شهرها و در سال 1743 تاسیس شده است. 39000 دانشجو در این دانشگاه و در رشته‌های اقتصاد، علوم انسانی، حقوق، مهندسی و پزشکی در حال تحصیل هستند. همچنین بیش از 260 برنامه تحصیلی در زمینه‌های مختلف در این دانشگاه ارائه می‌شود.

دانشگاه دویسبورگ اسن

در حال حاضر 6454 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه دویسبروگ اسن در حال تحصیل هستند. دانشگاه دویسبورگ اسن یک دانشگاه دولتی است و در ایالت نوردراین وستفالن در آلمان قرار دارد. 267 برنامه تحصیلی شامل 127 دوره تربیت مدرس در این دانشگاه ارائه می‌شود.

دانشگاه بن

دانشگاه بن یکی از دانشگاه‌های ممتاز و در بین بهترین موسسه‌های آموزشی در جهان شناخته می‌شود. امکان انتخاب از بین بیش از 200 برنامه تحصیلی در این دانشگاه برای دانشجویان وجود دارد. مجموعه‌ای برنامه‌های تحصیلی مختلف در این دانشگاه ارائه می‌شود و بنابر این دانشجویان می‌توانند جهت ارزیابی دوره‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، لیست کامل برنامه تحصیلی را بررسی کنند.

سوال‌های رایج در مورد شرایط تحصیل رایگان در آلمان

آیا تحصیل در دانشگاه‌های رایگان آلمان دارای محدودیت سنی است؟

همه جوانان در سراسر جهان می‌توانند در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند. ولی این مطلب به این معنی نیست که محدودیت سنی در این ارتباط وجود دارد. طبق اطلاعات موجود، هیچ دانشگاهی تاکنون مطلبی در این مورد ذکر نکرده است. هر شخصی در هر سنی می‌تواند برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان اقدام کند (مشروط به برخورداری از شرایط لازم).

آیا تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در آلمان امکان‌پذیر است؟

در ارتباط با شرایط تحصیل لیسانس رایگان در آلمان بایستی توجه شود که بر طبق اطلاعات DAAD، نود و هشت برنامه مربوط به مقطع لیسانس یا کارشناسی در آلمان وجود دارند که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند (شامل 55 برنامه مقطع لیسانس بدون نیاز به پرداخت شهریه).

آیا شرکت در آزمون آیلتس برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان اجباری است؟

جهت تدریس در دانشگاه‌های آلمان از دو زبان انگلیسی و آلمانی استفاده می‌شود. در برخی از دانشگاه جهت اطمینان از تسلط دانشجویان بین‌المللی بر مهارت‎‌های زبانی، قبولی در آزمون آیلتس اجباری است. ولی شرکت در این آزمون برای تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان اجباری نیست.

آیا تحصیل در آلمان بدون یادگیری زبان آلمانی امکان‌پذیر است؟

به عنوان یک دانشجوی خارجی، شما بایستی در یک کالج یا دانشگاهی که تدریس در آن به زبان انگلیسی انجام می‌شود تحصیل کنید. در این صورت می‌توانید بدون تسلط به زبان آلمانی در این کشور تحصیل کنید.

آیا می‌توان در آلمان به زبان انگلیسی تحصیل کرد؟

بله. حدود 220 دانشگاه در آلمان برنامه‌های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی به دانشجویان از جمله دانشجویان غیر اتحادیه اروپا ارائه می‌دهند. این دانشگاه‌ها جزو دانشگاه‌های دولتی محسوب می‌شوند و در نتیجه هزینه تحصیل در آن‌ها کم و یا رایگان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *