آدرس: سعادت آباد، چهار راه سرو، خیابان ریاضی بخشایش، کوچه زند وکیلی غربی، پلاک 130 – واحد 11

دانشگاه‌های آلمان در حال تبدیل شدن به قطب‌های مهندسی نساجی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان منسوجات فنی هستند. هیأت علمی معتبر و شایسته، زیرساخت‌های نوین و سدشکن و از همه مهم‌تر جوّ کاملاً رقابتی دلیل این محبوبیت و کامیابی است. دانشجویان بسیاری از سراسر جهان در دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد مهندسی نساجی دانشگاه‌های آلمان ثبت‌نام می‌کنند تا صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم را در حوزه مهندسی نساجی و فناوری نساجی به دست بیاورند. افزون بر این دانشجویان در دانشگاه‌های آلمان با بهره‌مند شدن از روش‌های آموزش و یادگیری جامع و بین‌رشته‌ای از مهارت‌های فردی و اجتماعی میان‌رشته‌ای برخوردار می‌شوند. زیر و بم تحصیل در رشته مهندسی نساجی در آلمان را در این مقاله به تفصیل برای‌تان توضیح می‌دهیم.

مزایای تحصیل در رشته مهندسی نساجی در آلمان

اگر به تحصیل در رشته مهندسی یا فناوری نساجی علاقه‌مند هستید، بهتر است یکی از دانشگاه‌های آلمان را برای تحصیل در این رشته انتخاب کنید. چون آلمان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان منسوجات فنی است، انتظار می‌رود وقتی در تولید منسوجات فنی به موفقیت دست یافته است، در زمینه آموزش تمام علوم مربوط به مهندسی نساجی نیز درخشان باشد. آلمان بیش از 45% منسوجات فنی جهان را تولید می‌کند. با این‌ توصیف بدون شک آلمان مکان خوبی برای تحصیل در رشته مهندسی نساجی است.

تحصیل در رشته مهندسی نساجی در دانشگاه‌های آلمان با مزایای زیر همراه است:

تحصیل در رشته مهندسی نساجی در آلمان

آموزش مهندسی نساجی در واقع باید عملی باشد. دانشجویان مهندسی نساجی در آلمان فرصت فوق‌العاده‌ای برای تحقیق درباره موضوعات مهم مختلف مربوط با منسوجات و محیط دارند.

کارشناسی مهندسی نساجی در آلمان

دوره کارشناسی مهندسی نساجی مهندسان و کارشناسان فناوری نساجی را پرورش می‌دهد. دانشجویان کل زنجیره تولید منسوجات را به روشی کاربرد محور در این دوره آموزش می‌بینند. مهندس نساجی در زمینه هم‌بستگی‌های فنی، کارکردهای پایه، ساختار ماشین‌ها و سیستم‌های تولید و اصول شیمیایی تخصص دارد. فناوری فرایند منسوجات در این دوره آموزش داده می‌شود که از شناخت مواد الیاف مختلف تا بافندگی و تولید پارچه و تکمیل نهایی منسوجات گسترده است.

در مقطع لیسانس،  دانشگاه‌ها اغلب دروس را به انگلیسی ارائه می‌کنند و تنها برخی از دروس ممکن است به آلمانی ارائه شوند. همچنین هزینه شهریه به هر دانشگاه بستگی دارد. تحصیل در برخی دانشگاه‌ها رایگان است، اما برخی ممکن است مبلغ 100 تا 5,000 یورو برای هر ترم به عنوان شهریه دریافت نمایند. دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی ممکن است مبلغ بیشتری برای هر ترم دریافت کنند.

کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی در آلمان

کارشناسی ارشد مهندسی نساجی دانش فناورانه، فرایندها و روش‌شناسی پیشرفته و تخصصی را در حوزه مهندسی مکانیک نساجی به دانشجویان آموزش می‌دهد.

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌‌های آلمان سه یا چهار ترم است و یک دوره کارآموزی دارد که چند ماه طول می‌کشد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد آزمونی نهایی است که برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نساجی باید ارائه شود. پایان‌نامه کارشناسی ارشد را می‌توان با همکاری یک مؤسسه یا به صورت خارجی با همکاری یک شرکت تهیه کرد.

مطالب زیر در دوره کارشناسی ارشد مهندسی نساجی به دانشجویان آموزش داده می‌شود:

در مقطع کارشناسی ارشد تقریباً تمام دروس به انگلیسی ارائه می‌شوند، اگرچه ممکن است برخی از دروس اختیاری به زبان آلمانی ارائه گردد. به خاطر داشته باشید که می‌توانید این موارد را از برنامه درسی موجود در سایت دانشگاه مورد نظر، بررسی نمایید.

برای اطلاع از شهریه دانشگاه نیز بهترین و موثق‌ترین منبع سایت دانشگاه است. اگر از بورسیه تحصیلی استفاده می‌نمایید، نه تنها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید، بلکه به عنوان حقوق ماهانه، مبلغی با توجه به بودجه دانشگاه دریافت می‌کنید. با این وجود برخی دانشگاه‌ها، ممکن است رایگان باشند یا شهریه‌ای معادل 100 تا 500 یورو در هر ترم دریافت نمایند. البته دانشگاه‌ها و کالج‌های خصوصی مبالغ شهریه‌های بالاتری دارند.

دکتری مهندسی نساجی در آلمان

دکتری رشته نساجی در دانشگاه‌های آلمان به طور محدودتری ارائه می‌گردند. تحصیلات عالی این رشته اغلب به زبان آلمانی ارائه می‌گردد و برای پیگیری موقعیت‌های موجود بایستی سایت دانشگاه مورد نظر خود را چک کنید. برای مثال دانشگاه اشتوتگارت یک دوره دکتری تکنولوژی نساجی چهار ساله به متقاضیان این رشته ارائه می‌نماید.

برترین دانشگاه‌های مهندسی نساجی در آلمان

لیست برترین دانشگاه‌هایی که رشته مهندسی نساجی را ارائه می‌دهند به شرح زیر است:

سخن پایانی

بازار بین‌المللی پوشاک و منسوجات بسیار پویا و به سرعت در حال حرکت است. برای موفق بودن در این صنعت علاوه بر دانش فنی نساجی باید راه و رسم کسب و کار را نیز بلد باشید.

دانشگاه‌های برتر و معتبر پرشماری در آلمان رشته مهندسی نساجی را ارائه می‌دهند. در آلمان از میان صدها دوره تخصصی مهندسی نساجی حق انتخاب دارید. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان بالا نیست و مدرکی که از این دانشگاه‌ها می‌گیرید، در سراسر جهان با ارزش و معتبر است.

اگر سؤالی درباره شرایط تحصیل در رشته مهندسی نساجی در آلمان دارید و می‌خواهید برای تحصیل این رشته در دانشگاه‌های آلمان درخواست پذیرش ارسال کنید، برای برخوردار شدن از راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای کافی است با ما تماس بگیرید.

پرسش‌های پرتکرار

آلمان برای تحصیل در رشته مهندسی نساجی خوب است؟

آلمان یکی از کشورهای پیشتاز در عرصه برگزاری دوره‌های مهندسی نساجی برای دانشجویان داخلی و خارجی است.

دانشگاه‌های آلمان رشته مهندسی نساجی را در مقطع دکترا ارائه می‌دهند؟

بله، چند دانشگاه دوره دکترای مهندسی نساجی را نیز برگزار می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره رشته‌های دکترا باید به وب‌سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنید.

دانشگاه‌های آلمان دانشجویان رشته مهندسی نساجی را بورسیه می‌کنند؟

بله، به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کنید یا با استادان دانشگاه تماس بگیرید تا از شرایط دریافت بورس و کمک‌هزینه تحصیلی مطلع شوید.

مهندسی نساجی در آلمان دوره کارآموزی (Ausbildung) دارد؟

خیر، در حال حاضر دوره آوسبیلدونگ برای مهندسی نساجی در آلمان وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *